Project

Twee bruggen Albertkanaal, Wijnegem

Sierlijkheid voor een lichtere omgeving

Het ontwerp voor de vernieuwing van de bruggen bij Wijnegem in België, door architectenbureau ZJA, omvat twee bruggen - één voor auto's en één voor fietsers en voetgangers. De autobrug, met haar bescheiden vlakke boog en V-vormige steunpunten, integreert naadloos in het landschap. De fietsbrug is lang en sierlijk en maakt zich juist los uit het landschap met een scherp gesneden stalen constructie die een vorstelijk uitzicht biedt over de omgeving.

 

Een autobrug en een fietsbrug

Vanwege de beperkte vrije ruimte tussen het Albertkanaal en de bebouwing aan weerszijden werd gekozen voor een nieuwe situatie met twee bruggen. De één is een autobrug die nog voor de sluizen het kanaal oversteekt. De brug voor fietsers- en voetgangers ligt een flink eind verderop, met een steunpunt op de uitloper van het sluizencomplex.

Bescheiden autobrug met vlakke boog

De autobrug, met haar vlakke boogliggers en V-vormige steunpunten, overspant een afstand van 88 meter en integreert naadloos in het landschap. Het is een elegante en doordacht vormgegeven brug, ontworpen om zo min mogelijk een obstakel te vormen voor het vrije zicht. Om die reden zijn de steunpunten ontworpen in een V-vorm, wat optimale openheid geeft. De lage gebogen liggers zijn ingevuld met stalen lamellen, waardoor een interessant spel van gesloten en open zicht ontstaat bij het passeren over de brug. Verlichting is in de bogen geïntegreerd.

Er is ruimte voor fietspaden en een autoweg langs het kanaal. De aanlandingen zijn getrapt aangelegd, met keien in schanskorven. De horizontale treden zijn beplant en zo ontstaat er een vriendelijke overgang naar de landelijke omgeving.

De nieuwe autobrug is zorgvuldig ontworpen om de impact van het autoverkeer op de directe omgeving te verminderen. Er is extra aandacht besteed aan het behoud van de ruimtelijke en visuele kwaliteit van de woonomgeving van Wijnegem. Dat bepaalde de ligging van de brug en de plaatsing van de landhoofden. Aan de zuidzijde is gekozen voor een oprit die in lijn ligt met de gevels om verstoring te minimaliseren, terwijl aan de noordzijde een korte en directe aansluiting op de weg is gerealiseerd. De aanlandingen zijn symmetrisch geplaatst om het landschap helder en overzichtelijk te houden.

Lange en sierlijke fietsbrug

De fietsbrug over het Albertkanaal is lang en sierlijk en trekt van afstand al de aandacht. Na een lange oprit die grotendeels vrij staat op V-vormige kolommen begint de scherp gesneden stalen brug aan de oversteek. Er is een steunpunt op een uitloper van het sluizencomplex, waarna de witte, asymmetrische tuikabelbrug majestueus het kanaal oversteekt. Aan de overkant ligt het landhoofd ver van het kanaal, zodat een toekomstige uitbreiding van het sluizencomplex onder de brug mogelijk blijft. Met haar lengte van 175 meter biedt de slanke en fiere brug een vorstelijk uitzicht over de omgeving en de activiteiten in de sluizen. Comfortabele trappen en transparante balustraden completeren de verbinding die niet alleen functioneel, maar ook visueel een toevoeging aan de omgeving is.

The pylon of the bridge

De pyloon van de fietsbrug opent zich ter hoogte van het brugdek en schept hiermee een natuurlijk punt waarop de passant even kan genieten van het uitzicht over de sluizen en het water. Tussen het fietspad en het voetpad ligt een verhoging van de brugligger, die met steeds snellere fietsen de veiligheid voor voetgangers verhoogd en een vanzelfsprekend aangrijpingspunt vormt voor de tuien van de brug. In dit verhoogde deel zijn diverse bankjes aan de voetpadzijde opgenomen, zowel rond de pyloon als midden boven de waterwegen.

Bridge deck lighting

In the design of the lighting for the bridge deck, careful attention has been paid to avoiding light pollution, both for shipping and for local residents. For that reason, and to avoid the intrusion of visually disturbing lampposts, the streetlighting is hung low. A carefully considered lighting plan means that after sunset the light and elegant shape of the bridge truly comes into its own. The plan makes use of direct lighting in the railings and indirect lighting from the underside of the deck, reinforcing the floating character of the bridge and creating a beautiful atmosphere.

 

Verlichting brugdek

In het ontwerp van de verlichting voor het brugdek is zorgvuldig rekening gehouden met lichtvervuiling, zowel voor het scheepvaartverkeer als voor de omwonenden. Daarom, maar ook om storende masten te vermijden, is de straatverlichting laag gehangen. Dankzij een doordacht lichtplan komt na zonsondergang de lichte en sierlijke vorm van de brug volledig tot haar recht. Het plan maakt gebruikt van directe verlichting in de leuningen en indirecte verlichting via de onderzijde van het dek, waardoor het zwevende karakter van de brug wordt versterkt en er een mooie sfeer ontstaat.

Architect: ZJA
Klant: De Vlaamse Waterweg
Opdrachtgever ZJA: THV Arcadis-Sweco
Jaar: 2017 - heden

Project: #1089

Gerelateerd

Project

Theunisbrug, Merksem - Deurne

Een nieuwe Theunisbrug in Merksem - Deurne

Lees meer
Project

Lightrailsysteem, Zuid-Korea

Minder ruimtelijke en visuele impact

In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…

Lees meer
Project

Oosterweelverbinding Rechteroever, Antwerpen

De Ring en de stad

Lees meer
Nieuws

Autobrug Turnhoutsebaan Wijnegem bereikt bestemming

Wie vorige week langs het Albertkanaal liep, moest misschien even twee keer knipperen. De stalen autobrug Turnhoutsebaan voer daar…

Lees meer